tisdag 17 november 2009

Glöggmys och cheesecake

Fick ett härligt recept av en kompis idag på en snabb cheesecake. Den tror jag att jag ska testa till helgen.
Ta fram så många glas som ni är personer
Blanda:
1 burk creme fraische
1 ask philadelphia ost
2 tsk vaniljsocker
Varva i glaset med krossad digestive och ostblandningen.
Toppa med frukt, bär eller krossad daim tex.
Voila!
Så enkelt så till och med jag borde lyckas!


Och medans jag ändå är igång nu då, så kan ni få världens godaste recept på hemgjord lingonglögg också som min kära Vera brukar bjuda på till advent varje år:
2 liter lingon
2 liter vatten
1 påse hel kanel
1 påse hel kardemumma
1 påse hela nejlikor
Kokas i 20 minuter
Tillsätt 750 g socker och rör tills det smält. (kan minskas lite på sockret kan jag tycka så här i efterhand när jag testat receptet själv)
Sen är det bara att välja om man vill spetsa den eller ha den som den är för oss gravida och barnen!
Lycka till!

Frostnupna lingon strax innan de förvandlades till himmelskt god glögg i helgen som var.



Inga kommentarer: